K mým dalším aktivitám

publikace, vytvořená pro potřeby školení táborových vedoucích, trenérů i rozhodčích (poslední verze)

 

Sestavil Dr.Libor Němec

Namísto úvodu

Žili – byli starý muž, chlapec a osel. Chystali se jít do města a rozhodli, že chlapec pojede na oslu a starý muž půjde pěšky. Cestou potkali několik lidí, kteří jim řekli :“Je ostuda, aby se chlapec vezl a starý muž šel pěšky“. Muž a chlapec usoudili, že kritika byla správná, a tak si vyměnili místa. Později potkali další lidi, a ti říkali:“To je hrozné, že starý muž nechal jít mladého chlapce pěšky“. Rozhodli se tedy, že by bylo lepší, aby šli pěšky oba. Potkali další lidi, kteří se jim smáli, proč chodí pěšky, když mají osla. Muž a chlapec uznali, že kritika je správná, a že by se měli vézt oba. Naonec potkali osoby další, které tvrdily, že je ostuda naložit tak velký náklad na chudáka zvíře. Starý muž a chlapec se rozhodli, že kritika je správná, a osla ponesou. Když přecházeli most, z neopatrnosti upustili zvíře, a osel padl do vody a utopil se.

Poučení z tohoto příběhu je následující – jestliže se budete snažit vyhovět všem, přijdete o všechno.

 

  

Tábor s dětmi -

to je jako výlet automobilem,

aneb – faktory, které ovlivní výsledný prožitek 

(Rob Il Cemen)

 
 

karoserie + interiér – program a plán tábora

 

motor + ovládací agregáty – vedoucí oddíloví

a asistenti vedoucích

 

kola = disky + pneumatiky – děti na táboře

 

vozovka – místo tábora + ostatní pracovníci –

kuchařky, správce, …

 

řidič – hlavní vedoucí tábora

 

nezapomínat na počasí, jako faktor neovlivnitelný,

ale o to důležitější

  

 

Desatero úspěšného tábora

  1. Kvalifikované vedení
  2. Zajímavý program
  3. Bezpečnost
  4. Vhodné prostory
  5. Zabezpečení po všech stránkách  (finanční, materiální i zdravotní)
  6. Dostatek informací pro všechny
  7. Rozvíjení osobnosti členů
  8. Důvěryhodnost klubu
  9. Kontinuita věková
  10. Správné kontakty

Typy osobnosti vedoucího (výhody a nevýhody)

  • autoritativní – nebere ohled na jednotlivce, jen udílí pokyny a rozkazy
  • sociální – dává volnost v jednání, vede ostatní k samostatnosti, je spíše přítelem
  • vědecký – teoreticky na výši, sleduje nové vědecké postupy, je přístupný novým metodám (ne vždy je však schopen převést teorii do praxe)
  • empirický – má praktické zkušenosti – letitý vedoucí - podceňuje teorii, ale v problémových situacích bývá úspěšný.
  • taktický – děti stále vede, má neustále přehled o vývoji a stavu tábora, v bodování má informace o všech soupeřích
  • emocinoální – snaží se udržet dobrou náladu ve skupině, příznivě reaguje na citové projevy. Během vypjaté zátěžové situace zpravdidla nefunguje.
  • psychologický – vychází z analýz osobnosti účastníků. Umí motivovat k činnosti.
  • novátor – uplatňuje nové poznatky, pracuje však pouez systematicky
  • tradiční – má pevné zásady, je zpravidla formální. Ostatní spíše odrazuje svým postojem.
  • improvizátor – nemá žádný plán –  improvizuje na místě. Zpravidla si vybírá zdatné a talentované vedoucí, kterým tento způsob vyhovuje. Zpočátku mohou být tábory  úspěšné, ale při prvním problému odchází oddíloví vedoucí z klubu, v lepším případě jen od takovéhoto hlavního vedoucího

 

 

Tři vlastnosti úspěšného vedoucího

  1. Znalost problematiky
  2. Empatie
  3. Motivace

 

 

Motivace

Každý, kdo pracuje s lidmi, ať už v rámci výchovného, vzdělávacího, či volnočasového, procesu, dříve nebo později narazí na jednu skutečnost – lidé dokáží vydržet u jedné činnosti jen v případě, že k tomu mají nějaký důvod = motivaci

Vymezení pojmu:

  • z latinského movere hýbati, pohybovati
  • slovník cizích slov     1. souhrn pohnutek, jednání              2. odůvodnění
  • obecná pedagogika  souhrn hybných momentů v činnostech, prožívání, chování a osobnosti
  • obecná psychologie  složitý proces podněcování aktivity

Dělení motivace:

  • vědomá X nevědomá
  • vnější X vnitřní
  • pozitvní X negativní

Význam:

Je jedním z mnoha faktorů, ovlivňujících úspěch, přesněji – jeho nejdůležitější složku – koncentraci

vyjádřeno matematicky:

K = ([Z+] + [Z-])x(N+V)

K koncentrace

[Z+] absolutní hodnota kladné motivace

[Z-] absolutní hodnota záporné motivace

N návyk, míra návyku   

V vůle

 

Ještě pár slov k motivaci –

Motivovat = pohnout někoho k tomu, aby se začal chovat dle mého přání, aby změnil staré způsoby chování za nové

Klíč k motivaci= Zjistit, čeho chce daná osoba dosáhnout

U dětí pak nevyžadovat chápání mých potřeb – jen věcně sdělit a ozřejmit

U dětí v případě, že zjistím, že mu „něco nesedí“ , zeptat se jej, čím „mu lezu na nervy“

Dle Maslowa – abych se mohl věnovat cílům vyšším, musí být uspokojeny potřeby nižší

I, Psychologicky(fyziologicky) podmíněné potřeby – hlad, žízeň, spánek, zdraví, pohyb, relaxace

Prostředky – vyvážená strava, sport, přiměřený spánek a odpočinek, (pracovní)místo, splňující požadavky a představy

II, Potřeba jistoty – potřeba ochrana, spolehlivosti, stability, pořádku, (neochota přijímat nové věci)

Prostředky – úplná rodina, existence rádce-přítele, zvyky, rituály, spoluúčast při plánování a rozhodování

III, Sociální potřeby – dobré vztahy s kamarády (ve třídě), harmonický rodinný život, přátelství, komunikace, nechuť být osamělý

Prostředky – kontakt s rodinou, přáteli, hra, dostatek informací, začlenění do skupiny vrstevníků

IV, Potřeba vlastního JÁ – sebedůvěra, uznání, společenský status, vědomí vlastní hodnoty

Prostředky – chvála, symboly společenského statusu, moc rozhodovat, činnost (práce) sama

V, Potřeba seberealizace –

Prostředky – pracovat s chutí, možnost rozjímání o životě

  

Příklad z praxe

(rozhovor s trenérem atletiky na pražské sportovní střední škole, který v mládí i později hrál závodně košíkovou)

 

V dobách jeho ranného dětství se věnoval košíkové, kde měli přísného trenéra, ale jinak velmi dobrou partu, a hlavně – oddíl měl prestižní postavení v rámci nejen celého města – pravidelně vyhrával krajský přebor – tehdy nejvyšší žákovská soutěž. Tajemství úspěchu bylo přitom velmi prosté – udržet zájemm o košíkovou na úrovni, jako při vstupu do oddílu – košíková jako taková se hrála „za odměnu“ - až po zvládnutí všeobecné přípravy, včetně atletické a gymnastické průpravy. Tím byla potlačena jednostranná a speciální příprava s rizikem trvalého poškození zdraví. Přitom se všichni na košíkovou a různé soutěže a zápasy těšili jako na malý zázrak. Proto nedocházelo k fenomenu vyhoření (běžně se dostaví do 5-10 let od zahájení trvale jednostranné pravidelné činnosti – platí i pro zaměstnání). Skutečný význam tohoto počínání pochopil až v době, kdy již hrál v družstvu mužů a sám začal trénovat žákovské družstvo. U něj samotného nikdy nevymizel zájem o sport jakéhokoli druhu – díky všeobecné průpravě nebyl žádný druh běžného sportu cizí, nedošlo k jednostrannému a asymetrickému vývoji kostry i svalů – jev velmi častý v dnešní době.

Lze uplatnit i motiv Zakázané ovoce nejvíce chutná

 

 

Ještě práce s lidmi, nebo již jen pouhá manipulace? Co není zakázáno, je přeci povoleno

Základní pravidla jednání s lidmi, aneb

  • Chcete-li dostat med, nepřevrhávejte úl = nekritizuj, neposuzuj, nestěžuj si
  • Jednání s lidmi - velké tajemství = upřímně chvalte
  • Kdo to dovede, s tím jde celý svět, kdo ne, jde světem sám = vzbuď ve druhých dychtivou touhu

Jak se stát oblíbený, aneb

  • Jednejte takto, a budete všude vítáni = zajímej se upřímně o lidi
  • Jak hned udělat dobrý dojem = usmívej se
  • Jestli to nedovedete, budete mít nesnáze = pamatuj, že vlastní jméno zní člověku nejsladčeji a nejvýznamněji ze všech slov
  • Za tajemstvím úspěšného rozhovoru =buď pozorným posluchačem a nech lidi vyprávět hlavně o sobě samých
  • Jak zaujmout = hovoř o tom, co zajímá toho druhého
  • Jak se lidem zalíbit napoprvé = uřímně vzbuď v druhémm pocit, že je důležitou osobou

Jak lze také přesvědčit lidi, aneb

  • Nebudete mít navrch = vyhraješ jen tehdy, když se nepřeš
  • Jak si neudělat nepřátele = nikdy nikomu neříkej, že se mýlí – ukaž, že si vážíš přesvědční druhých
  • Mýlit se je lidské = mýlíš-li se, uznej to rychle a ochotně
  • Bezpečná cesta k lidskému rozumu = začínej přátelsky
  • Sokratovo tajemství = veď druhé k tomu, aby sami souhlasili
  • Vždy se vyplatí nechat hovořit druhé = nech druhé hovořit
  • Jak zajistit součinnost = nech druhé v domnění, že ta myšlenka je jejich
  • Kouzelné zaklínadlo = upřímně se snaž dívat na věci očima toho druhého
  • Co si přeje kdekdo = měj ohled na přání a mínění druhých
  • Výzva, která působí na všechno = dovolávej se ušlechtilých pohnutek
  • Dokáže to film, televize, tak proč ne my = podávej své myšlenky napínavě
  • Nepomáhá-li nic jiného, zkus ještě toto = vyzvi k soutěživosti

Jak změnit lidi, aniž se jich dotkneme, aneb

  • Musí-li se kritizovat, proč ne třeba takto = začni chválou a upřímným uznáním
  • Kritizovat a nebýt za špatného = na chyby upozorni nepřímo
  • Začínej u sebe = než začneš krtizovat druhé, promluv nejprve o svých chybách
  • Rozkazy nemiluje nikdo = přikazuj otázkou
  • Takové malé tabu = šetři důstojnost druhých
  • I tady je hlavní stimulace = nešetři chválou a pochval každé i sebemenší zlepšení
  • vlídné slovo dělá divy = idealizuj lidi
  • Nechť se náprava jeví snadnou býti = povzbuzuj, a přesvědči druhé, že chybu je možné snadnonapravit a mohou snadno zvládnout právě to, co po nich požaduji
  • Jak přimět druhé, aby rádi a ochotně vyhověli = snaž se, aby byl druhý šťasten, pokud můžeš udělat, co si přeje

Co to dělá, když se to dělá jak by se to dělat nemělo, aneb - devět zákonných povinností trenéra, též malý katastrofický scénář, taktéž – doufejme, že nám se to nestane

Devět zákonných povinností trenéra

1, Důkladně a promyšleně naplánovat jednotlivé činnosti

V druhém týdnu svého působení chtěl začínající trenér J.S. udělat dojem na svěřence a přesvědčit je o své znalosti sportu. Ukázal jim technicky velmi náročné cvičení, ptři kterém zápasník zvedne protivníka do výše a potom s ním padá vzad, přičemž váha protivníka dopadá na horní část jeho těla. 15 letý svěřenec, který trénoval teprve prvním rokem, se pokusil tento cvik provést, ale při pádu na žíněnku si zlomil krční obratel a porušil míchu. Zůstal ochrnutý na celé tělo. Trenér a vedení školy byli obviněni ze zanedbání povinností, protože trenér svého svěřence na takto náročný cvik, na který je ptřeba značná síla, obratnost a technika, dostatečně nepřipravil.

2, Poskytovat svěřencům přesné informace

Do roku 1960 byl v americkém fotbalu tolerován zákrok, při kterém obránce atakoval hlavou do hrudníku protihráče, nesoucího míč na prsou. Protože tento zákrok měl za následek velké množství zranění míchy a několik studií prokázalo jeho nebezpečnost, byla tato technika zakázána. Bohužel, vysokoškolský trenér M.D. o tomto zákazu nevěděl, a učil ho i nadále, až došlo k dalšímu zranění – poškození mozku středního obránce s následným ochrnutím. Obránci byla přisouzena náhrada ve výši 2,8 milionu dolarů a obiněn byl trenér spolu s vedením školy.

3, Varovat svěřence před nebezpečím

16 letý chlapec byl odškodněn částkou 1,8 milionu dolarů, poněvadž zůstal trvale ochrnutý po jednom baseballovém zápase – pokoušel se dosáhnout mety střemhlavýmm skluzem – hlavou napřed, a narazil do obránce mety. Trenér, který stál již několikrát před soudem, byl obviněn z nedbalostního přečinu, protože B. zapomněl varovat před nebezpečností podobných akcí.

4, Zajistit bezpečné prostředí

Po krátkém vydatném dešti se stalo softbalové hříště mořem bláta, ve kterém se již nedalo trénovat, a tak se trenérka rozhodla přemístit tým na vedlejší travnaté hřiště. Jedna hráčka stoupla při hře do

výmolu, který neviděla, a zlomila si dolní končetinu na třech místech. Soud rozhodl, že trenérka je vinna zanedbáním své povinnosti – pozorně prohlédnout terén, na kterém se bude hrát.

5, Zajistit vhodné a homologované nářadí, náčiní, sportovní vybavení,

Trenér se domníval, že udělal dobrý nákup, když pro svůj hokejový tým zakoupil za výhodnou cenu nové plexisklové ochranné štítky. Ty k hokejovým přilbám připevnil školní údržbář, ačkoli k tomu neměl žádný návod. Čtyři týdny před hlavní sezonou, při vzájemném souboji dvou hráčů, se jednomu z nich štítek rozpadl na několik kousků, z nichž jeden zasáhl oko hráče tak nešťastně, že na něj posléze oslepl. Soud obvinil z nedbalosti trenéra, výrobce štítků a vedení školy.

6, Zajistit správnou organizaci tréninku

52 kg vážící hráč amerického fotbalu, který neustále dráždil svého trenéra svým provokativním chováním a chlubením se svými fiktivními vynikajícími schopnostmi. Jednou se po těchto četných provokacích stalo, že při nácviku zastavování hráče jeden proti jednomu, postavil trenér proti němu 93 kg vážícího hráče. Při vzájemném střetu utrpěl lehčí z nich těžký otřes mozku a byl hospitalizován. Soud shledal trenéra vinným z nedbalostního přečinu za jeho chybné posouzení fyzických předpokladů těchto dvou hráčů.

7, Sledovat zdravotní stav svěřenců

Při zápasnickém klání udeřil A.J. protivník do hlavy tak silně, že upadl na žíněnku a 30 s zůstal ležet v bezvědomí. Andy po 15 minutách odpočinku trval A.J. na tom, že je v pořádku, a že chce nastoupit k zápasu. Trenér nerad souhlasil. A.J.zemřel 20 minut po zápase na masivní nitrolební krvácení. Dva lékaři nezávisle na sobě u soudu potvrdili, že trenér neměl A.J.dovolit vrátit se na žíněnku. Soud uznal trenéra vinným z nedbalosti.

8, Sledovat pozorně veškeré konání svěřenců

Basketbalová trenérka vedla tréninkovou jednotku svých svěřenkyň, když v tom ji studentka – asistentka zavolala do kanceláře, že má telefonický hovor. Tým pokračoval v tréninku sám, hráčky se chovaly neukázněně a postupně došlo i na různé nevhodné žerty a nevázanou zábavu. Při kolizi dvou hráček si jedna z nich zlomila čelist a vyrazila si několik zubů. Trenérka byla soudem shledána vinnou, že nesplnila svou povinnost řádně dohlížet na průběh tréninku.

9, Při úrazu poskytnout kvalifikovanou první pomoc

Hráčka pozemního hokeje zkolabovala při tréninku v horkém letním počasí. Trenérka nepoznala, že se jedná o úžeh, nepřivolala okamžitou zdravotní pomoc, a namísto toho svěřenkyni doporučila usadit se do stínu pod strom. Svěřenkyně upadla do tepelného šoku. Další členka týmu naléhala na trenérku, aby přivolala pomoc, avšak trenérka jakoby neslyšela. Druhého dne ráno svěřenkyně zemřela. Trenérka byla shledána vinnou z neposkytnutí první pomoci z nedbalosti

 

 

 

Příloha speciál - Osobnost a krevní skupiny – možnosti využití

Krevní skupina 0

Krev králů,  rytířů a vůdců smečky. Družná, pospolitá, společenská, přátelská, energická, extrovertní, ambiciozní, snadno se přátelí, má potřebu pohybovat se ve společnosti.

Žije přítomností a o zítřek se nestará – dokáže se „otočit na čtvrtkroku“ - dokáže se velmi rychle přizpůsobit náhlé změně.

Výborný podnikatel typu „agent s teplou vodou“, pojišťovák, - neposeda s touhou soutěžit.

Vždy víme, co si o nás nulka právě myslí.

Upřednostňuje všestrannost před odborností.

Válečníci, bojovníci, vojáci, policisté, ale i zloději, gauneři, mafiáni.

(M.Zeman, R.Regan, M.Gorbačov, Alccapone)

Vhodné sportovní aktivity - silové aktivity a aerobní cvičení 3-4x týdně

  • aerobic?
  • Běh
  • posilování
  • brusle
  • kontatkní sporty – kickbox, kung-fu, aikido
  • kolektivní sporty – hokej, fotbal, košíková

jídla

omezit:

  • cukr
  • umělá sladidla
  • mléko
  • obilniny
  • luštěniny
  • brambory
  • ořechy a semena
  • jahody, kokos, vodní meloun, mandarinky, ostružiny, pomeranč
  • káva
  • kouření
  • alkohol
  • hormonální antikoncepce

zařadit:

  • dostatek masa
  • zelenina
  • ovoce
  • rýže

Krevní skupina A

Ve své snaze o společenskou harmonii je nejzdvořilejší ze všech krevních skupin a je až přehnaně slušná až vyloženě obřadná, toužící po úspěchu.

Citlivá, rozvážná, kooperativní, spolehlivá, precizní až puntičkářská. Slušná, respketující příkazy a pokyny, vše osobní potlačuje dovnitř. Cyhtrá, citlivá, vášnivá. Stydlivý a zranitelný introvert.

Ve chvílích krize, kdy ostatní skupiny propadají zmatku, zůstává klidná, přebírá odpovědnost za ostatní - v době, kdy je nutné učinit závažná rozhodnutí (ale jinak se bojí selhání).

Miluje lidi, ale ještě více miluje klid a samotu.

Kumštýř, který nejprve váhá, pak analyzuje. Je plné emocí, které na povrch prezentuje přes papír, plátno, přestavěním pokoje nebo změnou receptu na knedlíky.

Je obtížné odhadnout, co si o nás myslí.

Touha po dokonalosti a harmonii. Netouží vést dav, ale pokud k tomu dospěje, vede si příkladně – odmítá vzájemné požírání a zostouzení.

Prezidenti Johnson, Nixon, Carter (ale i Hitler – přecitlivělost a vztahovačnost ho dovedly k šílenství – absolutní negace áčka – důkaz, kam až může mutace dojít)

Vhodné sportovní aktivity:

  • relaxace
  • meditace
  • dechová cvičení
  • sólové sporty – gymnastika, golf, tenis, turistika, běh, plavání

jídla

omezit:

  • mléko
  • živočišné bílkoviny s výjimkou vajec
  • lektiny – zelí, banán, brambory, rajčata, lilek
  • cukr
  • kofein

zařadit:

  • vlákninu
  • maso ze dvorka (bílé maso) + dary vody
  • luštěniny (kromě červené fazole)
  • olivy
  • houby
  • zelený čaj

Krevní skupina B

Flexibilní, tvořivá, s touhou žít prakticky a racionálně. Nedělá jí problém přicházet v kontaktu s ostatními skupinami, neztrácí hlavu, jedná věcně a konkrétně.

Je racionální, střízlivé, pragmatické, z krevních skupin nejpraktičtější, notorický organizátor. Ke všemu přistupuje s pozorností, koncentrovaně. (Pracovní návody a postupy nejen studuje, ale dokonce podle nich postupuje). Když se do něčeho pustí, věnuje všechen čas na začátku na přípravu, dělá nejpodrobnější poznámky, nákresy, promýšlí postupy, přichystá si nástroje. Intenzivně se soustředí na to, co dělá, na vše ostatní zapomíná, vše ostatní jde stranou. Pokud je cíl vytyčen, zamíří na něj s úsilím hraničícím s fanatismem, a i když okolnosti nejsou příznivé, neohlíží se na ně. (pokud je cíl vytyčen, jde za ním, i kdyby vedl do p....)

Většina milionářů se rekrutuje z této krevní skupiny – schopnost přežít v jakémkoli prostředí, v jakékoli situaci, v jakémkoli státě, klimatu,... Příklad vyrovnanosti mysli a srdce.

Staví na jednotě protikladů a žije z ní.

Je to specialista nad specialisty, egocentrik nad egocentristy.

Není týmovým hráčem – pevný herní systém nevyhovuje – je to individualista. Touží vytvářet vlastní strategii s osobní zodpovědností.

Nebojí se říkat, co si myslí

Svoboda je pro ně nejdůležitější. Magicky přitahuje poddajné jedince, ochotné vykonávat jasné a rozumné příkazy a následovat je. Duchovní vůdci(Židé, K.Marx, M.Luter )

Vhodné sportovní aktivity: Pohyb 4-5x týdně

  • tenis
  • golf
  • cyklistika
  • turistika

Potraviny

omezit:

  • lektiny (kukuřice, rajčata, brambory)
  • kyselinotvorné (mandarinky, pomeranče, jahody)
  • pšenice, žito
  • pohanka
  • zrníčka, semínka
  • při hladu ne pečivo

zařadit:

  • skopové, jehněčí
  • ryby
  • luštěniny
  • ovoce
  • zeleniny
  • olivový + lněný olej

 

Krevní skupina AB

Charismatická, tajuplná, blouznivá, komplexní, nevyrovnaná – setkání dvou krajností. Výsledkem je duchovní typ. Má v sobě nejsilnější tvořivé napětí. Všemu, co dělá, dodává punc neodolatelnosti a pomíjivosti. Esence talentu a temperamentu. Je přitažlivá a oblíbená – vždy vítají s otevřenou náručí, nevyčítají, že je zklamete, ani k vám nepojmou zášť. Je bezstarostná, nesobecká, asertivní stydlín, spekulativní i zbrklá, složitá i klidná, extrovert i introvert. Komplexní a všehoschopná.

Vrozená racionalita a duchovnost, přemýšlivost a racionalita, mystik - materialista.

Je to brilantní a tvořivý herec, lidový vypravěč, ale také charismatický a náboženský vůdce, mystik, guru, očakávající od svých následovníků naprostou oddanost, brilantní politik a diplomat, léčitel, věštec, astrolog, starostové měst – kombinace rozumu a flexibility.

Extrovert i introvert

Specialista i člověk schopný maximálního zevšeobecnění

Snadno se nechá strhnout do akce

Pružnost takového stupně, že jestliže situace velí udělat čelem vzad, udělá to bez mrknutí oka a staré idee hodí přes palubu i se starými spojenci

(J.Kenedy, Marilyn Monroe)

Vhodné sportovní aktivity: – 3 dny v týdnu fyzická námaha, 2x relaxace

  • kolo
  • bruslení
  • turistika
  • běh
  • relaxace – meditace?

Jídlo:

vynechat:

  • hlenotvorné látky
  • červené maso a kuřecí
  • alkohol
  • kofein

zařadit:

  • zakysané mléčné výrobky
  • bílé maso, ryby, krůta
  • ananas, mrkev, špenát, brokolice
  • vláknina, ořechy, (sója?)
  • olej ze semen

Zábavně-poučný test pro potencionální vedoucí,

 

doplňující test předchozí

 

u každé otázky může být správná jedna, dvě, tři i všechny odpovědi, a stejně tak žádná

 

ideální vedoucí       - neexistuje

-          existuje jen v pohádkách a fantaziích pořadatelů a organizátorů táborů

-          každý vedoucí je ideální jen za určitých podmínek a za jiných se jeví jako nevhodný

-          je natolik běžným jevem, že si můžeme vybírat i dle vzhledu

 

nejproblémovější vedoucí          - učitelé s několikaletou praxí aktivního učení

-          studenti psychologie a praktičtí psychologové a psychiatři

-          sociální pracovnice

-          maminka-doprovod dítěte

 

porady vedoucích před táborem- zásadně vynecháme - až večer před odjezdem a dále na táboře je to nejlepší

-          děláme nejvýše 2-3

-          neděláme vůbec – ať si hlavní vedoucí poradí

-          děláme dle potřeby, aby bylo zajištěno vše po stránce materiální i programové

 

porady vedoucích na táboře- děláme co nejkratší a jen v případě potřeby

-          děláme každý den nejméně 2 a za každou cenu

-          děláme dle potřeby a témata volíme zásadně odtažitá od tábora,aby si vedoucí alespoň na chvilku oddechli

-          zásadně neděláme – program je věcí hlavního vedoucího

 

program tábora     - stačí jen obecná tematika, vše ostatní se operativně dořeší na místě

-          stačí mít představu o náplni jednotlivých dní, ostatní se dodělá

-          každý den musí být naplánován s přesností na minutu

-          každý den naplánován pro mokrou a suchou variantu bez volných hluchých míst

 

program tábora     - musí být dodržen za každou cenu

-          měl by být dodržen co nejpřesněji

-          měl by být alespoň rámcově dodržen

-          je to jen kus papíru pro nadřízenou složku, tak nač si dělat hlavu

 

program tábora     -  musí být vždy předem,alespoň na den dopředu, materiálně a

technicky zabezpečen

-          je dobré mít potřebné věci nachystány předem a vzít je s sebou

-          vezmeme jen to nejnutnější, a věci si v klidu nachystáme až v průběhu zaměstnání

-          vezmeme co vezmeme, a ono se to pak nějak na místě vyřeší

 

 

program tábora     - časový plán dne zásadně připravujeme a upravujeme dle přání vedoucích

-          zaměříme zásadně na činnosti, kdy budeme mít děti stále v místnosti, zaměřené na rozvoj jemné motoriky

-          ponecháme dost prostoru na spontánní činnost dětí

-          časový i ostatní plán připravujeme v souladu s obecnými zkušenostmi a zásadami přípravy a vedení táborů

 

rozdělení dětí do skupin - jen dle počtu dětí a vedoucích rozdělíme zcela libovolně

-          rozdělíme do skupin dle věku a druhu postižení

-          rozdělíme dle přání vedoucích

-          rozdělíme rovnoměrně, aby mezi sebou mohly skupiny soutěžit

 

co lze očekávat za vykonanou snahu vedoucího       – pochvalu a obdiv okolí

-          obrovskou finanční odměnu

-          tvrdou kritiku z úst těch, kteří nikdy tábory nedělali, ale o to víc tomu rozumí

-          trestní stíhání – dle hesla, že každý dobrý skutek musí být po zásluze potrestán

 

 

 

na co je třeba dávat pozor       - abychom přijeli zpět v nezměněném počtu (ani víc, ani míň)

-          aby vedoucí přežili pokud možno ve zdraví celý tábor

-          aby děti přežily celý tábor pokud možno ve zdraví

-          aby byly děti zaměstnány od rána do večera

 

za projevenou snahu a aktivitu - děti neoceňujeme

-          děti oceníme, ale vedoucí zásadně ne

-          oceňujeme jen vedoucí, děti zásadně ne

-          oceňujeme a chválíme, kde jen můžeme – je to to jediné, co opravdu můžeme – všechny

 

nač nezapomínáme - mít v zásobě vždy několik her a činností „jen tak“, protože jeden nikdy neví

-          mít v zásobě vždy dost alkoholu a uklidňujících léků, aby to člověk přežil

-          zůstat vždy člověkem a k ostatním se vždy jako k lidem chovat

-          na zásadu pevnosti, pružnosti, aktivnosti a operativnosti

 

co je třeba mít stále na zřeteli - i když vše dokonale připravíme, může se vše pokazit v tom nejnepříjemnějším okamžiku

-          když jde při průšvihu do tuhého, každý se vypaří a změknou i ti nejtvrdší

-          chyba se objeví, až když je vše v plném proudu a několikrát na nečisto vyzkoušeno

-          nikdo z nás není dokonalý a bez chyb

 

proč se vyhýbat kontrole tábora        - i přes veškerou snahu je vždy něco, co jsme přehlédli, a nebo, že se od loňska změnily zákony

-          i když nic nepřehlédneme, kontrola musí něco najít – jinak by neobhájila význam své existence

-          když nepokazíme opravdu nic my, budeme mít špatně formulované lékařské osvědčení, potvrzení, …

-          když nepokazíme nic my, ani lékaři či ostatní zainteresovaní, pak se v okamžiku kontroly nemůže něco najít (a když ani to ne, pak tu máme ještě děti, které dokáží nemožné a to v těch nejnepříjemnějších okamžicích)

 

a co závěrem?       - vždycky se najde někdo, kdo bude po skončení tábora tvrdit, že tam bylo vše špatné

-          i když budou děti spokojené, vždy se najde rodič, který na svém dítěti „přeci pozná“, že se mu tam ve skutečnosti nelíbilo

-          pokud ani předchozí možnost nenastane, vždy nás může někdo obvinit ze zcizení věcí pro děti, či nehospodárného nakládání s finančními prostředky

-          obvinění z pohlavního zneužívání, či sexuálního harašení, je poslední zbraní našich „obdivovatelů“

 

A to nejdůležitější na konec:

Co vám nikdo neřekne /nač vás nikdo nepřipraví a neupozorní/, ale je to důležité, aneb – historické zkušenosti, které nikdo uceleně nepublikoval, ale už dávno definoval (alespoň mne to „uklidnilo“, protože jsem takové zkušenosti měl, ale myslel jsem, že jsem v tom sám)

A, štěstí přichází po kapkách (a je vždy vykoupeno obtížemi)

B, aby nám ostatní uvěřili a zapojili se, musí optimismus a elán (skutečný, nepředstíraný) vyzařovat především z nás samotných

C, peníze a materiální vybavení nám nezajišťují fungující organizaci

D, vždy musí být ve skupině lidé, schopní a ochotní se podřídit. Pokud tomu tak není, je nutné se jich zbavit – ať si založí vlastní organizaci, kde budou moci své skvělé myšlenky a nápady realizovat

E, průměrná životnost dítěte v organizaci není ani celé 4 roky

F, ze všeho nevíce lidé touží slyšet své jméno(příjmení) a pochvalu

G, vždycky víc zaplatíme, než dostaneme

Z vlastní praxe – skutečné události:

-          pohlavní zneužívání nezletilých svěřených osob (Lužnice 99)

-          proč spím ve stanu sám (závody na Bystřičce)

-          čert nikdy nespí, aneb – tentokrát při mně stálo štěstí I+II (Pístovice květen + Cvrčovice o prázdninách)

 

„pelmel“ na závěr

Největší útlum u většiny lidí je mezi 14-16.hodinou (paradoxně čas učení u dětí)-(spíše nechat proflákat, či vyřádit)

Každý by měl mít možnost 1 hodinu denně jen tak proflákat

Pozor na cukr – na své dokonalé zpracování spotřebuje více energie než dodá (tak jako sníh při pocitu žízně)

Pro dokonalé zvládnutí nějaké činnosti musím tuto provést 1000x

Pravidlo 3x8 = pravidlo šťastného života

 

Vytvořte si web zdarma! Webnode